Friday, June 6, 2008

Anjing Galak Babi Berani



Anjing Galak Babi Berani

Kini, semakin ramai rakyat membuat perbandingan antara Pak Lah dan Tun Dr Mahathir. Setelah dikaji secara terperinci, kedua-dua mereka mempunyai lebih banyak persamaan berbanding perbezaan. Antaranya ialah :-



1.Rasuah
Kedua-dua pemimpin ini mempunyai hajat, matlamat dan agenda yang sama iaitu memerangi rasuah. Semasa Tun dipilih sebagai perdana menteri, beliau telah melancarkan kempen Bersih, Cekap & Amanah. Dalam erti lain, ini termasuk memerangi gejala rasuah. Sayang sekali, dari beliau naik pentas hingga turun pentas, gejala rasuah masih berlaku dan tetap berlaku (dulu, kini dan selama-lamanya). Pak lah lebih kurang sama, semasa mengambil-alih kuasa dari Tun, beliau beria-ia untuk melawan rasuah. Tetapi hakikatnya rasuah tetap berlaku hingga sekarang malahan lebih teruk lagi.
2.Kebebasan Bersuara
Kedua-dua pemimpin ini sememangnya menyekat kebebasan bersuara. Tun mengatakan kebebasan bersuara harus dikawal demi menjaga keamanan negara, justeru itu media dikawal dengan ketat sekali. Pak Lah menunjukkan beliau lebih terbuka dalam pengamalan kebebasan bersuara kerana beliau inginkan rakyat memberitahu perkara yang benar kepada beliau. Tetapi, apabila beberapa orang tampil ke depan untuk memberitahu keadaan sebenar yang ramai rakyat hidup kesengsaraan, mereke dihumban ke dalam penjara melalui Akta ISA.
3.Kehidupan Rakyat
Kedua-dua pemimpin ini mempunyai gaya pentadbiran yang sama iaitu rakyat yang miskin menjadi semakin miskin dan kroni yang kaya dimewahkan. Inilah persamaan yang paling ketara antara Pak lah dan Tun iaitu semasa mereka menjadi perdana menteri, ramai rakyat yang hidup dalam kesusahan dan serba kekurangan. Jika anda tanya saya siapakah antara mereka yang lebih kuat, saya berpendapat mereka sama kuat dan sama garang ibarat anjing galah babi berani.

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

Jangan cuba merasuah walaupun sekali..














Semalam Adalah Sejarah. Hari Ini Adalah Hadiah.
Esok Adalah Misteri.... Jangan permudahkan
;-)
>>> Blog 1 Malaysia <<<